Pilihan raya kecil hanya menyusahkan rakyat

Filed under: by: Pejuang orang melayu

Pilihan raya kecil hanya menyusahkan rakyat


Pengundi merasakan pilihan raya kecil bagi DUN Penanti, Pulau Pinang, tidak perlu kerana ia hanya akan menyusahkan rakyat. Bayangkan bagi pengundi DUN Penanti yang tinggal di luar Pulau Pinang, ia adalah sesuatu yang menyusahkan kerana terpaksa balik kampung semata-mata untuk mengundi.

Bukan hendak menafikan hak kami sebagai pengundi, tetapi cuba fikir bagi yang tinggal di Kuala Lumpur terpaksa balik ke kampung. Fikirkan kos yang terpaksa ditanggung oleh pengundi seperti tambang, petrol dan tol, dalam kegawatan ekonomi sekarang.

ADUN Penanti tidak perlu letak jawatan kerana sebabnya tidak munasabah. Rakyat pun sudah muak dengan permainan politik seperti ini. Terlalu kerap pilihan raya kecil diadakan sejak akhir-akhir ini. Rasanya rakyat macam diperbodoh-bodohkan. Janganlah sampai menyusahkan rakyat, sebaliknya tumpukan sahaja pada agenda untuk kepentingan rakyat.

Cukuplah pilihan raya hanya dibuat lima tahun sekali, kecuali ADUN atau Ahli Parlimen tertentu meninggal dunia. Tidak perlu diadakan pilihan raya kecil setiap kali ADUN meletak jawatan.

Setiap kali pilihan raya kecil kerajaan membelanjakan wang berjuta-juta ringgit. Elok wang tersebut diagihkan kepada orang-orang miskin atau disumbangkan untuk pembangunan sesuatu projek rakyat, sekurang-kurangnya ia bermanfaat untuk kepentingan rakyat.

Ingatlah ADUN dan Ahli Parlimen dipilh oleh rakyat untuk membawa masalah rakyat di Dewan Undangan Negeri atau di Parlimen. Rakyat bukan memilih mereka untuk menunjukkan siapa yang lebih berkuasa tetapi untuk memikirkan kepentingan rakyat.

Janganlah terlalu sibuk untuk berpolitik hanya untuk kepentingan diri, pangkat kedudukan dan jawatan. Sebaliknya fikrkanlah masalah yang dihadapi oleh rakyat dan sumbangkanlah sesuatu yang bermanfaat untuk rakyat. Semoga apa yang kita lakukan mendapat keberkatan

0 comments: